9.23.2010

Sotsioloogilisest keskkonnast

Lapsevanemana olen endalt küsinud, mis oleksid need keskkondlikud mõjutajad, mis innustaksid lapsevanemaid minema e-õppesse lapsevanemaks olemist õppima.

Tüüpiline lapsevanem ju ei ole hädas oma lapse kasvatamisega seetõttu, et tal puuduks lapsevanemaks olemise oskused - vähemalt ei tunnista ta endale seda. Teemad, millest ta üle ei käi kuulutab ta ebaoluliseks või siis triviaalseks, millega laps peab ise hakkama saama. Isegi kui kõik tema ümber kahe käega peast kinni hoiavad tema ja tema lapse tegemisi pealt kuulates - saab ikkagi tihti rohkem selle üle ühiselt naerda, kui järeldatud, et ma/sa vist ikka ei oska tegelikult oma last kasvatada.
Provokatsiooniliselt arvan, et tagasi hoitakse jälle selle pärast, et ega ometi teise pinnule viidates mul palk silmast paistma ei hakka. Aga enamasti on see selline - see ei ole minu asi, kuidas sina oma lapsi kasvatad - suhtumine.

Tihti on tore kuulata 18-20 aastaseid krapsakaid noori inimesi, kes teavad täpselt kuidas peaks kõike tegema lastekasvatuses ning nad ütlevad selle ka kohe välja. Siis aga tulevad neil endil lapsed ja nii otse enam justkui rääkida ei taheta ju siis katsetused näitavad, et lapsed ei ole lihtsasti programmeeritavad ja keerulisemaid asju aega uurida ei ole. Minnakse kiiresti rajale - kasvatan nagu mind kasvatati - ma ju täitsa normaalne inimene.
Oluline on aga küsida, kas meie lapsed peavad olema sama normaalsed nagu meie või pigem peaks eesmärk olema, kuidas meie lapsed oleks oluliselt paremad ja edukamad ühiskonna liikmed kui meie oleme.

Samas ei usu mina, et lastevanematel üldiselt ei tule hetki, kus ta tunneb, et puudub hea vastus küsimusele"Mis ma siis nüüd (temaga/endaga) peale hakkan?"Ja tegelikult on sul alati vaid üks võimalus midagi teha ning alternatiivse variandi kohta ei saa iial tagasisidet, kas see oleks ehk ka mõjunud. Oleks ju siin just see koht, et haara klaviatuur ja mine otsi abi - aga ei minda. Võta endale 2 vaba päeva töölt ja õpi lapsevanemaks olemist - aga ei võeta.
Võibolla on siis küsimus selles, et:
- ei soovita sellest rääkida avalikus jutukas/foorumis, koos teiste omasugustega;
- ei teata ühtegi kohta, mida lapsvanemaks olemise teaduskeskuseks saaks pidada
- usutakse, et lapsevanema rollis tehtavad otsused tulevad sinu seest ja on oma loomuliku tekke põhiselt absoluutselt õiged ja paremaid tegelikult ei olegi
- Lapsevanema rollis ei ole aega piisavalt, et oma otsuste ja nende tagajärgede üle pikemalt arutleda.
Mis teie arvate - kommenteerige?

Samas mis võiks sotsiaalses mõttes motiveerida lapsevanemaks olemist õppima.
1. Lapse eest antavad puhkuse päevad võiks vähemalt osaliselt asendada lapse eest antavate koolituspäevadega. Koolituspäevad peavad enne võetud olema, kui puhkuse päeva saab:)
2. Koolitus lasterikastes peredes oleks kindlasti eriti teretulnud nii, et kogu pere on kaasatud, sest kui vaid lapsevanem püüab 5 või 6 lapse kõrvalt õppida süvenenult, siis mina usun, et pere ei ela seda kergesti üle. Kaasates e-õppesse terve perekond annaks aga äkki hoopis parema tõuke õppimiseks.
3. Kindlasti innustavad positiivsed lood sellest, kuidas teistel läbi koolituse on parem hakanud.
4. Kõige efektiivsem ga oleks minu meelest kodaniku algatus, kus igaüks oskaks ilma solvamata ja solvumata otsekoheselt rääkida sellest, kuidas tema tuttav lapsevanema rollis hakkama justkui saab.
5. Metoodik lapsevanemad. Alustaks lapsevanemale mentorite määramise programmi, kus algajale lapsevanemale annab pidevalt nõu üks konkreetne kogenud lapsevanem, keda siis vastavalt koolitatud on. Edukamad saaksid aga ise mentoriks hakata ja seeläbi mõjutada teiste perede heaolu ning õnne.

Jällegi - mis teie arvate, millised oleksid erinevate vajadustega lapsevanemate jaoks motiveerivad mudelid?

9.20.2010

Head lastevanemad ja kõik teised huvilised!

13. oktoobril toimub järjekorras kaheksas e-õppe päev, mis kannab nimetust „Kuidas kasvatada beebitiigrit?“. Tervikliku informatsiooni e-õppe päevast ja selle raames toimuvatest tegevustest leiad siit.

E-õppe päeval arutame lapsevanemaks olemise rolli üle - miks on oluline luua struktureeritud lastevanemate veebipõhine tugi- ja suhtlussüsteem ning mis roll on lastevanemate võrgustiku olemasolul laste kasvatamisel; kuidas muuta arvuti laste arengut toetavaks õppevahendiks? kas noorte internetikasutus on ka tegelikult vajalikul määral mitmekülgne ning erinevaid võimalusi ära kasutav? mida on täiskasvanutel ja lastevanematel oma järeltulevale põlvkonnale õpetada? milliseid strateegiaid kasutavad lapsed ja nende vanemad ohtude minimeerimiseks ning võimaluste maksimeerimiseks? mida arvuti pakub ja mida saaks vanemad arvestada oma lapse arendamisel?

Ajaveebis on võimalik Sinul enda arvamust avaldada, küsida küsimusi ja jagada häid/halbu kogemusi!

Ajaveeb on avatud aruteludeks 27.09.-17.10.2010.